A R C H I T E K T U R A A A R C H I T E K T I
J E N T A K
--------------------------------
Vydala Nová Forma, 2015
Během profesního života jsem měl příležitost
vyzkoušet si snad všechny typy úkolů, s jakými se architekt může v návrhové
a projekční praxi setkat, abych nakonec, na závěr kariéry, okusil i jaké je to učit. Učitelování mě pak přimělo srovnat si myšlenky a uklidit si sám
v sobě, což jsem celá léta, kdy jsem žil v permanentním
projektantském zápřahu, odkládal. Výsledkem tohoto generálního úklidu je i
knížka, kterou tady představuji:
Berte ji jako autorův (tedy můj) pokus vypsat se odlehčeným
tónem a srozumitelným jazykem z přemýšlení o věcech,
které někomu mohou připadat nelehké a nesrozumitelné; jsou to ale, aspoň podle mého názoru, věci, které se dotýkají a ovlivňují život bez výjimky každého, a tak snad neuškodí, když bude na světě o jednu příležitost, jak o nich získat aspoň nějaké povědomí, víc. Komu je tedy knížka určena a v čem by mu její
přečtení mohlo být užitečné?
Tomu, kdo má sklon
považovat v názvu obsažené téma za pouhou zbytečnou komplikaci jinak
jednoduchého běhu věcí by mohla pomoci pochopit roli architektury a jejích
tvůrců při formování umělého prostředí, v němž je nám všem souzeno žít od
rána do večera, sedm dní v týdnu. Studentům architektury nabízí rozšíření hloubkového
rozměru poznání, zprostředkovaného školou, povědomím o horizontálních vazbách a souvislostech budoucího povolání a
zpřesnění jejich představ o praxi; středoškolákům stojícím před volbou budoucí
profesní orientace a jejich blízkým umožňuje nahlédnout za dveře oboru, do
kterého se možná právě rozhodují vstoupit.
Potěšilo by mě, kdyby se moje knížka dostala
také mezi investiční pracovníky a zastupitele na radnicích středních a větších
měst, která (ta města) bývají v okruhu svého působení významnými
stavebníky a jejichž (těch pracovníků a funkcionářů) činnost často velmi
zásadně ovlivňuje kvalitu umělé životní scény a tím i života nás všech.
Všem, kdo jsou
kdekoliv a v jakékoli pozici činní na poli architektury pak nabízí
příležitost porovnat vlastní zkušenosti s názory kolegy, který
přemohl ostych i vrozenou lenost a našel v sobě sílu, ale hlavně
troufalost, k veřejnému literárnímu vystoupení.
Nakonec přiznávám, že bych byl docela rád, kdyby se ti i oni vedle toho všeho při četbě ještě navíc taky aspoň trochu bavili, jako jsem se bavil já, když jsem knížku sestavoval z poznámek psaných původně jen pro sebe ...
Na 181 stránkách
formátu A5 v měkké vazbě doplňuje text 26 kreseb
s komentářem,
na
obálce je výřez z obrazu Zbyňka Sedleckého „Offices“ (orig. 200/140 cm) z r. 2008.
xxx
Kromě jiných nabízí knížku e-shop STAHUJKNIHY.CZ na adrese
xxx
Z O B S A H U :
… O umělém prostředí …
Architektura a její příbuzní …
... Jak přichází architektura na svět … Co s krásou … Jak být dobrým klientem …
... Betonová džungle … Domy a lidé … Chvála plotu ... O soutěžení … O územních rezervách …
... Architekt a město …
xxx
U K Á Z K Y Z T E X T U :
…O UMĚLÉM PROSTŘEDÍ:
Čím začít povídání o architektuře?
No, říká se, že nejlepší je vzít to rovnou od začátku. Kde ale hledat začátek
architektury? Ve středomořské antice? Ve starém Egyptě? V Mezopotámii,
nebo ve starověké Číně? Tam všude, mám-li věřit tomu, co vyvozují odborníci
z pozůstatků těchto kultur, byla už architektura dávno etablovaným oborem.
Za jejími počátky bude třeba jít hlouběji proti toku času do dob a kultur, ze
kterých se toho dodneška dochovalo mnohem méně, než z těch dříve
zmíněných. Proto toho ale o nich také mnohem méně víme a tak mi snad bude
prominuto, že zapojím trochu fantazii a vypomohu si fabulací. Představuji si,
jak ...... krajinou táhne tlupa kočujících pralidí, když se na obzoru objeví
bouřka a nezbývá než se rychle pustit do hledání úkrytu; žádná jeskyně ani jiná
přírodní dutina není v dohledu, a tak je rychle zvolen vhodný strom,
pramuži táhnou z pralesa nalámané větve a opírají je o kmen stromu pěkně
dokola, tlustým koncem nahoru a listím ve směru stékající dešťové vody, pramámy
a praděcka už se hrnou dovnitř a prachlapi za nimi, když vtom se jeden zastaví,
poodstoupí, přimhouří oči, nakloní hlavu na stranu, pak přistoupí k právě
dokončenému přístřeší, uchopí jednu z větví, které ho tvoří, chvíli
zamyšleně váhá a pak ji položí jen kousek vedle a malounko šikměji, než původně
ležela; ještě jednou poodstoupí aby si prohlédl výsledek svého zásahu, radostně
zakřepčí, spustí se na všechny čtyři a vklouzne do úkrytu k ostatním…
Ejhle, právě jsme byli svědky proměny
prostého pra-stavitelského výkonu v novou, mnohem rafinovanější kvalitu
pra-architektury i zrození prvního pra-architekta…
…
ARCHITEKTURA PODRUHÉ:
…Slyšel
jsem o učiteli, který před lety na gymnáziu překvapoval své studenty tvrzením,
že literatura je soubor všech písemných
projevů bez rozdílu druhu, rozsahu a účelu vzniklých v dané době na
sledovaném území. Ta definice je
elegantní ve své jednoduchosti a pan profesor si tím možná jen ulehčoval
nevděčný úkol vysvětlit hordě gymnaziálních puberťáků nesnadný pojem. Ve
skutečnosti ale asi každý cítí rozdíl mezi románem a tramvajovou jízdenkou a do
kategorie literatura by bez dlouhého přemýšlení zařadil pouze jeden z obou
produktů lidského ducha.
Kdybych
aplikoval přístup pana profesora na předmět našeho zájmu, dojdu
k definici, že architektura je
soubor všech stavebních projevů bez rozdílu druhu, rozsahu a účelu vzniklých
v dané době na sledovaném území. Podle takto postavené definice bych
musel status architektonického díla přiznat nové univerzitní knihovně stejně
jako sousedovu chlívku pro kozu. To je na první pohled absurdní, protože jsme
zvyklí slovu architektura rozumět
nejenom jako prostému označení věci (podobně jako je tomu ve slovech dům, strom, květina), ale vnímáme to
slovo také jako označení určité specifické kvality. Z celého souboru stavebních
děl, která nás obklopují, jsme zvyklí a ochotní pod pojmem architektura ve smyslu architektonické
dílo rozumět pouze některá. Která to jsou?...
… O HODNOCENÍ ARCHITEKTURY:
Líbí se vám slovní spojení kvalitní architektura? A co si pod ním
představíte, když se s ním někde setkáte? Což mimochodem není nic
výjimečného; o kvalitní architektuře mluví při nejrůznějších příležitostech
kdekdo, od dutohlavů, kteří si interesantně znějícím výrazivem vylepšují osobní
image, po respektované odborníky, ke kterým chovám úctu – aniž bych jim ovšem,
pokud jde o užití uvedeného výrazu, byl schopen porozumět. Co tím ksakru myslí
když o něčem prohlásí, že to je, nebo naopak není kvalitní architektura? A kde
berou to sebevědomí vypustit takový jednoduchý a jednoznačně se tvářící soud na
veřejnosti z úst? Copak nevědí, kolikrát už čas obrátil podobné
kategorické soudy naruby? Kvalitní bicykl, automobil, kamera, mobil nebo pitná
voda - tomu se dá rozumět, ale kvalitní
architektura? Co je to?...
... JAK
BÝT DOBRÝM KLIENTEM:
Vznik
architektury je vždycky a z principu týmová hra a výsledek záleží jako u
každé jiné týmové hry na souhře hráčů. Jak jsme zjistili už dříve, patří
k nejdůležitějším spoluhráčům architekta stavebník. Zkusme se zamyslet,
jaké vlastnosti by měl mít, aby jako klient vytvořil se svým architektem dobrý
tým s nadějí podat společně výkon, za který se jeden ani druhý nebudou
muset stydět…
… JAK
ROZEZNAT BUDOUCÍHO ARCHITEKTA:
Většina
univerzit při přijímání studentů ke studiu architektury zkoumá u uchazečů,
vedle obecného rozhledu a příčin i hloubky jejich zájmu o obor, hlavně dvě věci
– za první prostorovou představivost a za druhé schopnost vyjadřovat se
graficky, tj. kreslit. Možná je to tak správně pokud jde o ověření předpokladů
pro zvládnutí studia. Beru-li ale vstup do studia také jako první krok do
profese, pak je to podle mě málo. Má zkušenost říká, že by každý adept měl
prokázat ještě (a možná především) i jiné, další předpoklady.
Kdyby
to bylo na mně, pokusil bych se nejdříve zjistit, jestli jemu (nebo jí) nechybí
…
xxx
Žádné komentáře:
Okomentovat